רעידת האדמה ביפן מזעזעת את תעשיית השבבים

13 מרץ, 2011

סוני סגרה 6 מפעלי ייצור, טושיבה הפסיקה זמנית את מפעל ייצור זיכרונות ה-NAND, שארפ ואפסון הודיעו שהן בודקות את הנזקים במפעליהן. יפן אחראית ל-14% מהייצור האלקטרוני בעולם וליותר מחמישית מייצור כל השבבים בעולם. אנליסטים מעריכים שהפגיעה העיקרית תהיה בשרשרת האספקה

סוני סגרה 6 מפעלי ייצור, טושיבה הפסיקה זמנית את מפעל ייצור זיכרונות ה-NAND, שארפ ואפסון הודיעו שהן בודקות את הנזקים במפעליהן

אלקטרוניקה הייטק רעידת אדמה
אזורי פגיעת רעש האדמה ביפן. מקור: השירות המטאורולי היפני

לצד הטרגדיה האנושית בעקבות גל רעידות האדמה וגלי הצונאמי שפגעו בסוף השבוע ביפן, גם תעשיית האלקטרוניקה העולמית מתחילה לעכל את העובדה שייתכן שלאסון ביפן יהיו השלכות ישירות על שוק האלקטרוניקה והשבבים העולמי.

אי-ודאות

רק אתמול הלילה החלו להגיע הידיעות הראשונות על פגיעות במפעלי אלקטרוניקה וייצור שבבים. במוצאי שבת דיווח אתר MSN ביפנית שחברת סוני סגרה שני מפעלי ייצור באזור מיאגי, הסמוך למוקד הרעש, והפסיקה זמנית את פעולתם של מפעלי ייצור נוספים בשירואישי, קוריאם ובפוקושימה, שנפגעה קשות ברעש האדמה ובצונאמי שבא בעקבותיה.

מאוחר יותר אישרה סוכנות רויטרס את הידיעה ודיווחה שסוני סגרה 6 מפעלי ייצור בעקבות האסון: מדובר במפעלים שייצרו דיסקים ורכיבים עבור כונני Blu-ray וסוללות ליתיום-יון. חברת סוני הוציאה הודעה מיוחדת ובה היא מסרה שהמפעל במיאגי נסגר לאחר שקומת הקרקע שלו הוצפה במי-ים וכל 1,100 עובדיו פונו לקומה השלישית.

במקביל, פורסמה ברויטרס הודעה של חברת טושיבה, שלפיה היא סגרה זמנית את מפעל ייצור זיכרונות ה-NAND שלה (המייצר שבבים עבור סנדיסק) אשר נמצא ביוקאיצ'י שליד טוקיו, על-מנת לבצע הערכה האם קיימת פגיעה במפעל.

ראוי לציין שחברות רבות עדיין לא יודעות להעריך את מידת הנזק שנגרם להן. שארפ ואפסון מסרו לדאו-ג'ונס שהן עדיין אוספות מידע, סוני אריקסון מסרה שהיא בודקת עם ספקיה האם צפויה פגיעה באספקת רכיבים לייצור טלפונים סלולריים, ונוקיה הודיעה שהיא נמצאת בקשר עם קבלני המשנה שלה ביפן, כדי לוודא האם הם נפגעו.

פגיעה במעצמת אלקטרוניקה

אלקטרוניקה הייטק יפןרעידת האדמה ביפן פגעה קשה בתשתיות לאומיות הכוללות תחבורה מקומית ובינלאומית, ובתשתיות תקשורת קריטיות. לאור מעמדה המיוחד של יפן כספקית שבבים מרכזית לשוק העולמי, לפגיעה הזו עשויה להיות השפעה ארוכת טווח על תעשיית השבבים בעולם כולו.

יפן אחראית ל-13.9% מהכנסות תעשיית האלקטרוניקה העולמית. הדבר כולל ייצור ציוד אלקטרוני, מחשבים, מוצרי צריכה אלקטרוניים וציוד תקשורת. להערכת חברת המחקר IHS iSuppli, בשנת 2010 הסתכמו מכירות הציוד האלקטרוני מתוצרת יפן ב-216.6 מיליארד דולר.

בתחום יצור השבבים השפעתה גדולה אף יותר: יפן מספקת חמישית מתצרוכת השבבים העולמית. בשנת 2010 מכרו חברות יפניות שבבים בהיקף של 63.3 מיליארד דולר – שהם 20.8% מכל מכירות השבבים בעולם. כאן ראוי לציין שלא כל השבבים יוצרו ביפן עצמה, אולם רובם עדיין מיוצרים ביפן.

לשם המחשה: במונחים כספיים, חברת טושיבה מספקת 35% מצריכת זיכרונות ה-NAND בעולם. כיום מהווים זיכרונות NAND את אחד מהרכיבים הקריטיים ביותר במחשבי טאבלט ובסמארטפונים. שני מפעלים לייצור זיכרונות DRAM הפועלים ביפן, מפעל של Micron האמריקאית ומפעל של Elpida היפנית, מספקים 10% מהצריכה העולמית של זיכרונות DRAM. על-פי הידעות שהתקבלו עד כה, הם כנראה לא נפגעו ישירות באסון.

האם שרשרת האספקה מתנתקת?

להערכת אנליסט iSuppli, דייל פורד, הנזקים העיקריים של רעידת אדמה והצונאמי לא יהיו בפגיעה ישירה במתקני הייצור, אלא בעיקר בשיבוש שרשרת האספקה. "היצרנים יתקשו להשיג חומרי גלם ולספק שבבים מוגמרים", הוא כתב אתמול בערב בדו"ח ראשוני להערכת נזקי אסון הטבע ביפן לתעשייה. מעניין שלהערכתו הפגיעה הגדולה ביותר תורגש באספקת פנלים וצגי LCD לתעשיית האלקטרוניקה העולמית, מכיוון שיפן היא כיום הספקית הגדולה ביותר בעולם של מוצרים אלה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: האסון ביפן , חדשות