יבמ: חמשת המגמות המרכזיות בחמש השנים הבאות

21 דצמבר, 2011

דואר הזבל ייעלם, המחשבים יידעו לקרוא מחשבות, כל אדם ייצר אנרגיה כמעט בכל רגע נתון ומערכות האבטחה יעברו לזיהוי ביומטרי במקום שמות וססמאות. כך רואה יבמ את המגמות המרכזיות בתחומי המידע והמחשוב שייעצבו את חיינו ב-5 השנים הבאות

עודד כהן: "מדע וטכנולוגיה אינם פועלים בחלל ריק"

Computing Mega Trends
עודד כהן, מנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה

רשימת חמשת החידושים המרכזיים בתחום המחשוב בחמש השנים הבאות שפורסמה על-ידי חברת יבמ, מגלה שהמרחק בין מדע בדיוני לבין המציאות הולך ומצטמצם. רשימת IBM Five in Five צופה שבקרוב יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה שאותה ייצר בעצמו.

מערכות אבטחת מידע וזיהוי משתמשים לא ידרשו שימוש בססמאותף ואפילו טכנולוגיית קריאת מחשבות לא תיחשב למדע בדיוני. יבמ מאמינה שב-5 השנים הקרובות ייעלם הפער הדיגיטלי בעולם, ובמקביל ישפרו מערכות התאמת אוטומטית את הנגישות שלנו אל מידע בעל ערך אמיתי.

"התחזית השנתית של 5 הטכנולוגיות שישנו את חיינו ב-5 השנים הקרובות,  מוכיחה כי אצלנו ביבמ חושבים על חדשנות בכל ההיבטים של חיי היום יום" קובע עודד כהן, דירקטור ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה.

"מדע וטכנולוגיה אינם פועלים בחלל ריק", אמר מנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, עודד כהן. "אנו משקיעים מחשבה במגמות חברתיות, אורח החיים, מודלים עסקיים ןהציפיות של אנשים מהטכנולוגיה".

אנרגיית "עשה זאת בעצמך"

כל תנועה או פליטת חום טומנים בחובם פוטנציאל לייצור אנרגיה: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, וכמובן החום הנפלט מהמחשב וזרימת מים בצנרת הביתית. על-פי התחזית של  יבמ, בשנים הקרובות יוכלו אנשים לאגור את האנרגיה הקינטית הזאת כדי לספק כוח חשמלי לבתים ואפילו לערים שלמות.

הדרכים ליצירת האנרגיה הולכות ומשתכללות: מדענים במעבדות המחקר של יבמ באירלנד בודקים כיום את ההשפעה הסביבתית של המרת אנרגיית הגלים באוקיינוס ליצירת חשמל.

אבטחה ללא סיסמאות

מאפיינים ביולוגיים יתפסו מקום מרכזי בשמירת המידע. להערכת יבמ, בתוך חמש שנים שוב לא יהיה צורך בסיסמאות על מנת להתחבר אל מערכות מידע שונות. מכשיר הבנק האוטומטי, למשל, יזהה את המשתמש באמצעות שמו וייעזר בחיישנים היודעים לקרוא את פרטי רשתית העין הייחודיים לכל אדם. המצלמה בטלפון סלולרי תבצע תהליך זיהוי דומה לצורך גישה אל מערכות מידע. הטכנולוגיה תמומש באמצעות בניית מאגרים ביומטריים הכוללים מידע כמו מבנה פנים, סריקת רשתית וקבצי קול.

מערכות חכמות לזיהוי ביומטרי מרובה-משתנים יידעו לשלב את מכלול הנתונים בזמן-אמת על-מנת להבטיח שרק האנשים המורשים יקבלו גישה למידע.

כן, גם קריאת מחשבות

חוקרים ביבמ בודקים כיום כיצד ניתן לקשר ישירות בין המוח לבין מכשירים דוגמת מחשב או טלפון חכם. כיום המחקרים מתבססים על שימוש בקסדות הכוללות חיישנים הקולטים את הפעילות החשמלית במוח. החברה מאמינה שבתוך חמש שנים נראה יופיעו יישומים ראשוניים בתעשיות המשחקים והבידור. מעבר לשימוש הבידורי הזה, יוכלו רופאים להשתמש בטכנולוגיות החדשות על מנת לנתח וללמוד דפוסי פעילות של המוח, ואולי אפילו לסייע בתהליך השיקום משבץ מוחי, או להבין הפרעות במוח דוגמת אוטיזם.

קיצו של הפער הדיגיטלי

בתוך חמש שנים יצמצמן טכנולוגיות התקשורת הניידת את הפער בין אלה שיש להם גישה למידע ובין אלה שלא: בתוך חמש שנים יימכרו 5.6 מיליארד מכשירים סלולריים בעולם, כולמר תיווצר נגישות מידע לכ-80% מהאוכלוסיה בעולם. כך למשל, טכנולוגיית זיהוי דיבור של יבמ מאפשרת גישה ניידת של כפריים בהודו אל דפי אינטרנט – אף שאינם יודעים קרוא וכתוב.

דואר הזבל נעלם

תיבת הדואר הנכנס שלנו גדושה כיום בפרסומות ובדואר זבל. על פי התחזית של יבמ, בתוך חמש שנים יותאמו הפרסומות לצורכי המשתמש ולהעדפות הלקוח, ולצידן יפעלו מערכות סינון דואר מדוייקות, אשר יעלימו ממציאות חיינו את דואר הזבל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע , מחקרים ונתוני שוק