גידול של פי ארבעה במספר הדיווחים על רכיבים אלקטרוניים מזוייפים

15 פברואר, 2012

התגלה רכיב מזוייף במחשב המשימה של מערכת THAAD להגנה בפני טילים בליסטיים. הנשיא אובמה חתם על חוק המטיל את האחריות על הטיפול ברכיבים מזוייפים, כולל הוצאות התיקון וההחלפה שלהם, על ספקיות הציוד הביטחוני של צבא ארה"ב. התגלו רכיבים מזוייפים בציוד רפואי

בארה"ב מאמינים שחלק מהרכיבים המזוייפים "הושתלו" על-ידי מדינה זרה עוינת

רכיבים מזוייפים מזויפים
מגרש למיחזור מכשירים אלקטרוניים ישנים בסין, שהפך לסדנת זיופים. צילום: Basel Action Network

בשנת 2011 התקבלו 1,363 דיווחים מאומתים על רכיבים מזוייפים, בהשוואה ל-324 דיווחים בלבד ב-2009. זו השנה הראשונה שבה מגיע מספר הדיווחים ליותר מ-1,000, נתון המייצג רכש של מיליוני רכיבים מזוייפים. כך עולה מבדיקה שביצעה חברת המחקר IHS, אשר ניתחה את הנתונים שנאספו על-ידי חברת המחקר ERAI ואת הדיווחים שהגיעו אל "התוכנית הממשלתית-תעשייתית לאיסוף מידע" (GIDEP). התוכנית הוקמה ביוזמת ממשלת ארצות הברית לפני כארבע שנים, במטרה לאתר את נתיבי הכניסה של רכיבים אלקטרוניים מזוייפים לתעשייה הביטחונית ולתעשיית התעופה האזרחית.

התופעה מסכנת חיי-אדם

הגידול הדרמטי במספר הדיווחים על הימצאות רכיבים מזוייפים (Counterfiet Components) במוצרים אלקטרוניים מציב אתגר קשה בפני יצרניות האלקטרוניקה. אומנם לא מדובר בתופעה חדשה, אולם בשנים האחרונות היא הופכת לתופעה מטרידה ובעלת היקף גדול. להערכת IHS, רק בעשור האחרון חלה עלייה תלולה של פי 700 במספר הדיווחים על רכיבים מזוייפים. "תופעת הזיופים היא רצינית, מתרחבת ומסכנת חיי-אדם", אמרה מנהלת תחום שרשרת האספקה ב-HIS, רורי קינג. "ברוב החברות בתעשייה אין מודעות לבעיה והן לא מקציבות משאבים לטפל בה.רכיבים אלקטרוניים מזוייפים מזויפים

רכיבים עוינים

בשנה האחרונה עקב Techtime אחר התופעה וחשף מסמכים של הסנאט האמריקאי על הסתננות רכיבים מזוייפים למערכות צבאיות קריטיות, מסלול ההפצה של חלק מהרכיבים החל ממגרשי המחזור בסין של ציוד אלקטרוני ישן, ואפילו העמיד לרשות התעשייה מדריך התמודדות עם רכיבים מזוייפים.

רכיבים מזוייפים נכנסים לעתים קרובות לקווי הייצור כתחליפים זולים לרכיבים מקוריים. ברוב המקרים מדובר ברכיבים שהוצאו מתוך מעגלים ישנים שנישלחו למחזור, ואינם עומדים בדרישות האמיתיות של היצרנים. במערכת הביטחון בארצות הברית קיים חשש שבחלק מהמקרים לא מדובר במניעים מסחריים בלבד – אלא בנסיונות מכוונים של מדינות עוינות, שנועדו להחדיר רכיבים מזוייפים לקווי ייצור ביטחוניים. מטרתם לגרום לכך שברגע האמת הרכיבים יתפקדו כ"סוסים טרויאניים" שיחבלו בביצועי המערכות הצבאיות.

זיוף במחשב המשימה

רכיבים אלקטרוניים מזוייפים מזויפים
מערכת THAAD ליירוט טילים בליסטיים. מחשב המשימה כשל

החשש אינו חסר-בסיס: לאחרונה דיווחה סוכנות ההגנה בפני טילים (MDA) בארה"ב על גילוי רכיב מזוייף במחשב המשימה של מערכת THAAD להגנה בפני טילים בילסטיים. מדובר במקבילה האמריקאית של מערכת "חץ" הישראלית. הרכיב גרם להכשלת משימת היירוט ועלות החלפתו הסתכמה בכ-2.7 מיליון דולר. קשה לתאר את הנזק בחיי-אדם אם הזיוף היה מתגלה רק בעקבות כישלון מבצעי של היירוט ברגע האמת.

יכול להיות שחלק מהצמיחה במספר הדיווחים נובע מהמאמצים לבלום את השימוש ברכיבים מזוייפים. מהנתונים עולה שרוב הדיווחים הגיעו מחברות אלקטרוניקה אמריקאיות הפעילות בתחומי הביטחון והתעופה, כאשר מאחורי כל דיווח מסתתרות רכישות של אלפי רכיבים במיליוני דולרים. ייתכן שהתופעה רחבה בהרבה: להערכת IHS, בכל רשימת חומרים (BOM) עבור מערכת צבאית/תעופתית (הכוללת בין מאות רכיבים לבין כמה עשרות אלפי רכיבים), כ-0.5%-5% מהרכיבים הם בעלי מאפיינים של רכיבים מזוייפים. אולם הבעייה אינה צבאית בלבד – מאפיינים זהים התגלו גם בתחום המכשור הרפואי.

אובמה נילחם בזיופים

בחודש דצמבר 2011 חתם הנשיא אובמה על תיקונים לחוק הביטחון (NDAA) שייכנס לתוקף השנה, המחייב את כל הספקים של מערכת הביטחון לנקוט במספר מהלכים מוגדרים לאיתור ומניעת שימוש ברכיבים מזוייפים. בין הדרישות של החוק החדש: קבלני המשנה חייבים לפתח תהליכי הסמכה, בדיקות ואישורים, כדי לוודא שהם משתמשים רק ברכיבים שהגיעו מספקי המשנה המוסמכים. הם יהיו אחראים על גילוי רכיבים מזוייפים ומניעת כניסתם לקווי הייצורף והם יחוייבו לבצע על חשבונם את כל פעולות ההחלפה והתיקון הנדרשות, כאשר מתגלים רכיבי מזוייפים.

להורדת המדריך: How to Identify and Avoid Counterfeit Components (באדיבות Alter Technology)

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , רכיבים , שיווק והפצה , תעופה וביטחון