אינטל אחראית ל-17% מתקציבי המו"פ של תעשיית השבבים בעולם

4 ספטמבר, 2012

למרות הקיפאון במכירות – נמשך הגידול בתקציבי המו"פ של יצרניות השבבים. השנה הן צפויות להשקיע כ-53.4 מיליארד דולר במחקר ופיתוח - המהווים כ-16.2% מכלל המכירות של התעשייה. השיא הוא של רנסאס היפנית: 30% מהמכירות מוחזרים למו"פ

שיעור ההשקעה במו"פ ביחס למכירות נמצא בעלייה יציבה מאז שנות ה-80

שבבים
החדר הנקי בחברת ASML ההולנדית. מפתחת טכנולוגיות ליתוגרפיה חדשות

בכל התחזיות שפורסמו לאחרונה מעריכים האנליסטים כי המכירות בשוק השבבים (Semiconductors) העולמי היהו השנה שטוחות, או אפילו לרדת בהשוואה לשנת 2011. אולם הצד השני של המשוואה מתנהג בצורה הפוכה לגמרי. תקציבי המו"פ של היצרניות נמצאות בעלייה זו השנה השנייה ברציפות, ולהערכת חברת המחקר IC Insights הן יסתכמו השנה בכ-53.4 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 10% בהשוואה ל-48.7 מיליארד דולר בשנת 2011.

להערכת החברה, היקף מכירות השבבים יסתכמו השנה בכ-330 מיליארד דולר, ופירוש הדבר שהוצאות המו"פ טיפסו לשיעור של 16.2% מהמכירות. ראוי לציין שהחברות המובילות בשוק משקיעות יותר ממיליארד דולר בשנה כל אחת במחקר ופיתוח.

אינטל יוצרת פער של השקעות

נתוני שנת 2011 יכולים להראות מי הן החברות המובילות בתחום ההשקעה בפיתוח. שלא במפתיע, חברת אינטל (Intel) מוליכה בראש הטבלה והיתה אחראית ל-17% מכל תקציבי הפיתוח בעולם בתחום השבבים. כאשר מקצצים את הרשימה ל-10 החברות המובילות – חלקה בעוגת הפיתוח עולה לשיעור מדהים של 32%.

תקציבי המו"פ של תעשיית השבביםככל הנראה התחרות על שוק האבזרים הניידים ועל טכנולוגיות חסכוניות באנרגיה היו מהגורמים העיקריים שדחפו את ההשקעות של אינטל. בשנת 2011 היא ביצעה קפיצת מדרגה והגדילה את תקציבי המו"פ שלה ב-27% להיקף של 8.35 מיליארד דולר.

חברת Qualcomm הגדילה את תקציבי המו"פ ב-25% לכ-2 מיליארד דולר, ויצרנית השבבים בהזמנה, TSMC, הגדילה את התקציב ב-23% לכ-1.5 מיליארד דולר. החברה העלת מרכיב המו"פ הגדול ביותר בעסקיה היא מארוול (Marvell), שתקציב המחקר והפיתוח שלה הגיע ל-30% מהמכירות ב-2011.

סין תורמת רק 1% למו"פ העולמי

ראוי לציין ששיעור המו"פ מכלל המכירות מאופיין בעליות וירידות לאורך השנים, אולם הוא מתייצב על מגמת עלייה ביחד עם המעבר לפרוסות סיליקון גדולות בקוטר 300 מ"מ וכיום המעבר ההדרגתי לפרוסות של 450 מ"מ.

אלא שהתהליך אינו מפתיע, והמגמה ההיסטורית מציירת תמונה ברורה: בשנות ה-70 וה-80 תפס תקציב המו"פ שיעור של 7%-8% מהמכירות. בצחילת שנות ה-90 טיפס השיעור ל-10%-12% מהמכירות, בתחילת שנות ה-2000 הוא טיפס ל-15% ובשנת 2008 הגיע כבר ל-17.5% מהמכירות.

בהשוואה עולמית, ארצות הברית עדיין מובילה והיתה אחראית בשנת 2011 לכ-57% מכל תקציבי פיתוח השבבים בעולם. במקום השני מדורגת יפן (17%), ואחריה יבשת אירופה כולה (10%). טאיוואן מחזיקה ב-8% מתקציבי הפיתוח העולמיים, קוריאה ב-7%, וסין מספקת רק 1% לעוגת תקציבי המו"פ.

גורמי השפעה חדשים

מעניין לציין שחברות ה-Fabless הפכו לגורם מרכזי: הן אחראיות ל-29% מכלל תקציבי הפיתוח, היצרנים (IDM) אחראים ל-66% מהתקציבים, ויצרניות עצמאיות בהזמנה (דוגמת טאואר-ג'אז הישראלית) אחראים לכ-5% מתקציבי המו"פ בעולם השבבים.

חברת TSMC הצטרפה לחבורה המובילה בשנת 2010, בעיקר במטרה לספק יכולות ייצור מתקדמות עבור חברות הפאבלס המתרבות בתעשייה. בחודש יולי האחרון סיפר מנכ"ל החברה, מוריס צ'אנג, שתקציבי הפיתוח של החברה ב-2012 יהיו כפולים בהיקפם מתקציב 2009, שהסתכם בכ-656 מיליון דולר. בכך הגדילה החברה את שיעור תקציב הפיתוח ביחס למכירות מ-3.1% בשנת 2000 ליותר מ-8% בשנת 2012.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס